JAK RADZIĆ SOBIE Z TRUDNYMI RELACJAMI W KLASIE? EINSTEIN RADZI! KARTY PRACY DO ZAJĘĆ Z MŁODZIEŻĄ
Opis
Relacje rówieśnicze nie zawsze są proste – konflikty, presja, wykluczenie, plotki czy brak zrozumienia mogą utrudniać codzienne funkcjonowanie ucznia w szkole. Ten pakiet to narzędzie wspierające młodzież w budowaniu dojrzałych, zdrowych relacji w klasie.
Pakiet został stworzony z myślą o:
-
wychowawcach klas 4–8,
-
psychologach i pedagogach szkolnych/ specjalnych
-
edukatorach prowadzących zajęcia profilaktyczne lub społeczne.
Co zawiera PDF ?
To 58 stron kart pracy opartych na realistycznych sytuacjach szkolnych, które:
-
rozwijają umiejętności społeczne,
-
uczą empatii, asertywności i komunikacji,
-
wspierają uczniów w radzeniu sobie z konfliktami,
-
zachęcają do refleksji dzięki pytaniom „Co zrobiłby Einstein?”.
Sytuacje w kartach pracy:
Kiedy relacje w klasie stają się trudne?
➤ Rozpoznawanie konfliktów, emocji i pierwszych sygnałów napięcia.
Zdrowa czy toksyczna relacja?
➤ Cechy wspierającej relacji vs sygnały toksyczności i presji emocjonalnej.
Jak mówić „nie” i stawiać granice?
➤ Asertywność, odmowa bez poczucia winy, stanowczość i szacunek.
Jak radzić sobie z krytyką i hejtem?
➤ Odróżnianie konstruktywnej krytyki od hejtu. Budowanie odporności.
Czy warto unikać konfliktów i nieporozumień?
➤ Komunikacja, rozmowa, wyjaśnianie, unikanie eskalacji.
Jak reagować, gdy ktoś nas obraża lub prowokuje?
➤ Sposoby reagowania na zaczepki i słowne ataki. Bezpieczne granice.
Jak radzić sobie z zazdrością i rywalizacją w klasie?
➤ Zrozumienie emocji, zdrowe sposoby konkurowania, szacunek.
Jak radzić sobie, gdy czujesz się wykluczony z grupy?
➤ Samotność, mechanizmy wykluczenia, strategie wsparcia.
Jak radzić sobie z presją rówieśniczą?
➤ Postawy wobec grupy, odwaga bycia sobą, sposoby odmowy.
Jak rozpoznawać i unikać manipulacji w relacjach?
➤ Sygnały manipulacji emocjonalnej, reakcje i samoświadomość.
Jak dbać o dobrą atmosferę w klasie?
➤ Współpraca, uważność, działania budujące klimat grupy
Jak reagować, gdy jesteś świadkiem niesprawiedliwości?
➤ Odwaga cywilna, sposoby wsparcia i reagowania na krzywdę.
Jakie znaczenie ma empatia w relacjach?
➤ Rozwijanie empatii, perspektywa innych, wrażliwość społeczna.
Jak radzić sobie z agresywnymi zachowaniami w klasie?
➤ Techniki opanowania złości: komunikat „JA”.
Jakie role pełnimy w grupie?
➤ Lider, obserwator, buntownik – analiza ról i refleksja nad zmianą.
Jak nauczyć się kompromisu w relacjach?
➤ Różnica między kompromisem a ustępstwem. Drabina porozumienia.
Jak nie dać się wciągnąć w konflikty, które nas nie dotyczą?
➤ Wyznaczanie granic, neutralność, odpowiedzialne reagowanie.
Jak radzić sobie z osobami, które ignorują nasze zdanie?
➤ Sposoby mówienia, by być wysłuchanym. Asertywna postawa.
Jak radzić sobie z osobami, które plotkują i rozsiewają fałszywe informacje?
➤ Mechanizm plotki, reakcje, odpowiedzialność za słowo.
Struktura każdej karty:
-
krótka sytuacja szkolna, z którą uczeń może się utożsamić,
-
pytania skłaniające do refleksji (często inspirowane postacią Einsteina),
-
zadanie otwarte lub kreatywne (np. dymki komiksowe, kody wartości, scenki),
-
elementy do rozmowy indywidualnej, w parach lub całej klasie.
Dlaczego Einstein?
Bo jego postać inspiruje do samodzielnego myślenia i odwagi bycia sobą. Jako mentor w kartach pracy zachęca uczniów do autorefleksji i inteligentnego rozwiązywania problemów społecznych.
🖨 Format:
-
plik PDF (A4), gotowy do samodzielnego druku i pracy na lekcji
-
karty można również wyświetlać na tablicy multimedialnej
-
idealne na godziny wychowawcze, lekcje etyki, zajęcia profilaktyczne i warsztaty tematyczne.
📩 Jak otrzymasz materiał?
Po opłaceniu zamówienia plik PDF trafi prosto na Twój e-mail.
👉 Masz możliwość 2-krotnego pobrania materiału z linku, zapisz zatem materiał na komputerze
📥 Pobierz i rozpocznij z uczniami ważną rozmowę o tym, co buduje i rujnuje relacje w klasie!