ZESTAW ARKUSZY OBSERWACYJNYCH
Description
Zestaw narzędzi, które są nieocenioną pomocą podczas obserwacji uczniów. Pakiet przeznaczony jest dla:
- Nauczycieli prowadzących zajęcia dydaktyczne
- Wychowawców klasowych
- Pedagogów szkolnych/ specjalnych i psychologów szkolnych
- Nauczycieli współorganizujących kształcenie specjalne
W pakiecie znajdują się:
-
Arkusz obserwacji ucznia na lekcji
-
Arkusz umiejętności społecznych ucznia szkoły podstawowej/ponadpodstawowej
-
Arkusz samooceny ucznia w zakresie umiejętności szkolnych
-
Arkusz PDF ,,Poznaj swoje mocne strony”- karty pracy
Arkusz obserwacji ucznia na lekcji
Pakiet służy do systematycznej obserwacji zachowań ucznia podczas lekcji. Umożliwia ocenę skupienia, udziału w zajęciach, pracy samodzielnej i grupowej, a także postawy i zachowania w szkole. Pomaga w identyfikacji mocnych stron ucznia oraz obszarów wymagających wsparcia. Narzędzie jest praktyczne zarówno w codziennej pracy dydaktycznej, jak i w procesie diagnozowania trudności edukacyjnych i wychowawczych.
Główne obszary arkusza:
- Skupienie i uwaga- w tym obszarze oceniane są zdolności ucznia do koncentracji i reagowania na wymagania lekcyjne
- Udział w zajęciach- ten obszar mierzy aktywność ucznia w trakcie lekcji
- Praca samodzielna i grupowa- Oceniana jest zdolność ucznia do funkcjonowania zarówno indywidualnie, jak i w grupie
- Zachowanie i postawa- analizowane są aspekty związane z postawą ucznia wobec nauczyciela, rówieśników oraz obowiązków szkolnych
Dla jakiego wieku?
Zestaw jest uniwersalny i może być wykorzystywany u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (szkoła podstawowa i średnia).
Arkusz umiejętności społecznych ucznia szkoły podstawowej/ponadpodstawowej
Narzędzie przeznaczone do monitorowania i oceny umiejętności społecznych uczniów w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Umożliwia systematyczne zbieranie danych o zachowaniach i kompetencjach uczniów, co wspiera indywidualizację pracy pedagogicznej i terapeutycznej.Każda umiejętność oceniana jest w skali punktowej od 1 do 5
Główne obszary obserwacji:
- Umiejętność współpracy w grupie:
Oceniane są m.in. zdolność do dzielenia się pomysłami, podejmowanie inicjatywy, przyjmowanie różnych ról w grupie (lidera, uczestnika, pomocnika), rozwiązywanie konfliktów oraz dostosowywanie się do zmian w grupie. - Umiejętności komunikacyjne:
Analizowane są aspekty takie jak jasne wyrażanie myśli, aktywne słuchanie, pytanie o wyjaśnienia, wykorzystywanie komunikacji niewerbalnej, asertywność oraz unikanie agresywnych form komunikacji. - Budowanie relacji:
Badane są zdolności ucznia do nawiązywania kontaktów, okazywania empatii, podtrzymywania przyjaźni, rozwiązywania drobnych konfliktów interpersonalnych i budowania pozytywnych relacji z rówieśnikami oraz dorosłymi. - Rozwiązywanie konfliktów:
Skupia się na sposobach reagowania ucznia w sytuacjach trudnych, takich jak unikanie agresji, poszukiwanie kompromisów oraz korzystanie z pomocy dorosłych w razie potrzeby. - Przestrzeganie norm społecznych:
Ocenie podlegają zachowania związane z szacunkiem dla zasad grupy, akceptacją różnic, reagowaniem na prośby nauczyciela oraz zachowaniem w różnych sytuacjach społecznych. - Samoocena:
Analizowana jest zdolność ucznia do refleksji nad swoim zachowaniem, przyjmowania konstruktywnej krytyki, pracy nad słabościami oraz cieszenia się z sukcesów – zarówno własnych, jak i innych.
Arkusz samooceny ucznia w zakresie umiejętności szkolnych
Arkusz samooceny ucznia ma na celu zachęcenie ucznia do refleksji nad własnymi umiejętnościami i postępami. Wspiera rozwój odpowiedzialności za własną edukację i motywuje do pracy nad mocnymi stronami oraz obszarami wymagającymi poprawy. Arkusz jest uniwersalny i może być stosowany zarówno w szkole podstawowej, jak i ponadpodstawowej.
Główne obszary arkusza:
- Skupienie i uwaga:
Uczeń ocenia swoje zdolności do koncentracji na lekcji, słuchania nauczyciela i utrzymywania uwagi podczas zadań. Refleksja nad tym obszarem pomaga poprawić efektywność nauki oraz radzenie sobie z rozpraszaczami. - Udział w zajęciach:
W tej sekcji uczniowie analizują swoje zaangażowanie w lekcji, chęć odpowiadania, zadawania pytań oraz aktywność w dyskusjach. Obszar ten motywuje do większej otwartości i współpracy podczas zajęć. - Praca samodzielna i grupowa:
Uczniowie reflektują nad swoją zdolnością do samodzielnej pracy oraz współpracy w grupie. Oceniają takie aspekty jak dzielenie się pomysłami, odpowiedzialność za powierzone zadania, kompromisy i aktywność grupową. - Organizacja pracy i samodzielność:
Sekcja ta koncentruje się na zdolności ucznia do planowania swoich działań, zarządzania czasem, wykorzystywania dostępnych źródeł informacji oraz utrzymywania porządku. Pomaga kształtować umiejętności organizacyjne niezbędne w nauce i codziennym życiu. - Motywacja:
Uczeń ocenia swoją determinację do nauki, akceptację błędów, gotowość do podejmowania wyzwań oraz satysfakcję z własnych postępów. Refleksja w tej kategorii wzmacnia motywację i pozytywne nastawienie do nauki.
Jak specjalista może wykorzystać arkusz?
-
- Diagnoza mocnych i słabych stron:
Arkusz dostarcza informacji o obszarach, w których uczeń czuje się pewnie, oraz tych, które wymagają wsparcia. - Rozwój odpowiedzialności:
Samoocena angażuje ucznia w proces planowania swojego rozwoju i kształtuje odpowiedzialność za własne wyniki. - Wzmocnienie samoświadomości:
Uczniowie uczą się zauważać swoje osiągnięcia i podejmować świadome kroki w celu poprawy swoich wyników. - Współpraca z rodzicami i nauczycielami:
Arkusz może być narzędziem w rozmowach o postępach ucznia i planowaniu wspólnych działań wspierających.
- Diagnoza mocnych i słabych stron:
PDF – arkusz,,Poznaj swoje mocne strony”-karty pracy
Karty pracy „Poznaj swoje mocne strony”- karty to narzędzie samooceny zaprojektowane w prosty i intuicyjny sposób, aby pomóc uczniom zidentyfikować swoje mocne strony, osiągnięcia i pozytywne cechy charakteru. Wspiera autorefleksję oraz rozwija samoświadomość, budując jednocześnie pewność siebie uczniów.
Główne obszary arkusza:
- Codzienne osiągnięcia:
Uczeń wypisuje trzy rzeczy, które udało mu się zrobić dobrze w ostatnim tygodniu. To ćwiczenie pomaga skupić się na pozytywnych aspektach życia codziennego. - Mocne strony:
Uczniowie mają możliwość zaznaczenia cech, które ich charakteryzują, takich jak kreatywność, odpowiedzialność, cierpliwość czy zdolność do pracy w grupie. - Opinie innych:
Sekcja ta umożliwia uczniowi uzyskanie informacji zwrotnej od bliskich osób na temat jego mocnych stron, co pozwala spojrzeć na siebie z innej perspektywy. - Refleksja nad sobą:
Pytania dotyczące momentów dumy czy sytuacji, gdy uczeń był chwalony, pomagają wzmocnić pozytywne emocje i budować pewność siebie. - Podsumowanie:
Część ta zachęca ucznia do autorefleksji nad tym, jak się czuje po uzupełnieniu arkusza oraz co dostrzegł w sobie jako pozytywne cechy.
PAKIET AUTOMATYCZNIE ZNJADUJE SIĘ NA MAILU, KTÓRY WPISAŁEŚ DO ZAMÓWIENIE. WPISZ POPRAWNIE SWÓJ MAIL. SPRAWDŹ SPAM. LIMIT POBRAŃ KAŻDEGO LINKA 3X
ZAPISZ ZATEM PLIKI NA SWYM KOMPUERZE.